Jeremy Corbyn och Press TV

Jeremy Corbyn är partiledaren för det brittiska socialdemokratiska partiet ”Labour”. (Se min text från oktober om Corbyn och samröret med antisemiterna.) Detta inlägg kommer att ägnas åt Jeremy Corbyn och hans den iranska statsägda antisemit-kanalen Press TV.

Alla med någorlunda vettiga värderingar och någorlunda kännedom om Press TV borde hålla dem på armslängds avstånd. Men inte Corbyn. Den 3/6 2010 agerade han programledare för Press TV:s program Comment. Där var han stand-in för sin ”gode vän” George Galloway, som inte bara umgås med diktatorer som Bashar al-Assad, förintelseförnekaren Mahmoud Ahmadinejad och ledare för Hamas, utan även driver teser om att ”sionister” beväpnat Al-Qaida, ”allierat sig med ISIL” och ligger bakom högerextremister i Ukraina för att locka judar till Israel.

I Comment får tittare fick ringa in och de antisemitiska inslagen låter inte vänta på sig: Corbyn fick bland annat höra att den amerikanska presidenten Barack Obama är en ”israelisk marionett” och brittiska BBC ”sionistiska lögnare”. Hur reagerade då Corbyn på detta? Inte bara genom att strunta i att markera mot den flagranta antisemitismen, utan även genom att instämma i vissa yttranden och uppmana tittarna att utveckla sina rasistiska och konspiracistiska resonemang.
För ungefär ett halvår sedan publicerades ett panelsamtal från 2011 med bl.a. Corbyn i Press TV där den ökände Yvonne Ridley var programledare,

Jag har kollat bland deklarationer för att försöka ta reda på hur mycket Jeremy Corbyn tjänat på att agera galjonsfigur för den sajt som gjort judehat till sin centrala byggsten.  Jag utgick från finansuppgifter som publicerats på www.parliament.uk. Vid fyra tillfällen står det ”Interviews for Press TV, imaFilm Ltd, Level 7, Westgate House, Westgate Road, London W5 1YY. (Up to £5,000)”. Alltså, Corbyn har tjänat upp till 60 000 svenska kronor – vid fyra tillfällen – för att medverka i Press Tv.
Tycker det är värt att citera Ed West i The Telegraph:
In the past I have appeared on the satellite station Press TV, launched as an Iranian rival to Al Jazeera, but I won’t do it again – and nor should any British journalist. After being asked this week to appear on a debating show I wrote the producer an email explaining that I had ”nothing against it or the people who work there personally but it seems to give legitimacy to a regime that treats its own people like sh*t and spreads poison and violence around the world”.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar