De rappande antisemiterna – Public Enemy

Texten publicerades först hos Svenska Kommittén Mot Antisemitism (SKMA) 5/3 2015: http://skma.se/blogg/2015/04/samuel-nudel-om-public-enemy-antisemitismen-och-ett-stundade-sverigebesok/ Här publiceras en något utökad version, senast uppdaterad 28/6 2015.

Den 30 juni ställer sig den amerikanska hiphopgruppen Public Enemy på scen i Göteborg, dagen efter är det dags för Stockholm. Public Enemy har vid flertal tillfällen spridit antisemitism, vistats tillsammans med judehatare och försvarat hat mot judar. Bandet är några av pionjärerna inom den hiphop-kultur där man regelbundet påträffar antisemitism, sexism och homofobi, och är sannolikt en inspirationskälla till de konspirationsteoretiska idéer som på senare år blivit allt vanligare även hos svenska artister som Daniel ”Dani M” Monserrat och Labyrintmedlemmen Jacques ”Jacco” Mattar.

Redan 1988 sa Richard Griffin, medlem i Public Enemy under artistnamnet ”Professor Griff”, till musikmagasinet Melody Maker att ”om palestinier tog till vapen, gick in i Israel och dödade alla judar, skulle det vara okej för mig”. Vidare förklarade Griffin konflikten mellan Israel och Palestina som en påföljd av slaveriet eftersom judarna ”gjorde samma sak mot oss” – Israel, en stat som enligt Griffin ”finansierats av Nazityskland”. Därtill hyllades massmördaren och diktatorn Idi Amin.

Uttalandet ursäktades av huvudstjärnan Carlton ”Chuck D” Ridenhour samma år, som menade att det var”taget ur sitt sammanhang”. I nästa andetag fastslog han att ”judar är bara vita människor, det är ingen skillnad”. Så sent som 10/4 2012 försvarade Ridenhour, återigen, Griffins antisemitism i Huffington Post. Till Huffington Post säger Ridenhour att ”Public Enemy och den judiska frågan” berodde på ”fel ordval, vid det tillfället” – Griffin borde ha pratat om ”Illuminati” istället. Som om antisemitisk propaganda blir ”något annat” om man bara byter ut ordet mot ett ofta använt kodord.

När Griffin intervjuades i tv-programet Evening Exchange den 13/4 får han frågan varför han inte bär smycken som alla andra rappare. Griffin replikerar och lyckas, även här, vända frågan till att sprida idéer om judar och judendom kopplat till rikedom.
I think that’s why they call it Jew-elry, because the Jews in South Africa, they run that thing.
Griffin var Public Enemys ”informationsminister”. 1989 intervjuades Griffin av Washington Post. Där hette det att ”judarna har ett grepp om Amerika”, ”judarna är knäppa” och ansvariga för ”det mesta av den ondska som drar fram över jorden”. Källan var antisemiten och den nazistvänliga bilkungen Henry Fords bok Den internationelle juden. Dessa uttalanden har varken Griffin eller andra medlemmar i gruppen någonsin tagit avstånd från. 

Griffin talar gott om f.d. KKK-ledaren
David Duke
Efter protester från medier och amerikanska antirasistiska organisationer avslutades gruppens samarbete med Griffin, men avbrottet var tillfälligt – idag är han åter en del av Public Enemy. På senare år har Griffin hyllats av konspirationsteoretiker för sina teorier om ”Illumnati”, ett begrepp som ofta vävs in i antijudiska konspirationsteorier. ”Judars kontroll” över media och musikbranschen är profilfrågor för Griffin, som tidigare i år även hyllade den f.d. KKK-ledaren, nazisten och förintelseförnekaren David Duke. Men det slutar knappast där: Griffin har läst högt ur böcker av antisemiter, medverkat i radioprogam av internationellt ökända konspirationsteoretiker, och har – likt Ridenhour – intervjuats av den ständigt konspiracstiskt anstrukna tv-kanalen Russia Today.
Griffin intervjuas av Abby
Martin i Russia Today
Griffin medverkar i Alex Jones’
Infowars.com
Griffin pekar ut David Rockefeller, Zbigniew Brzezinski och Israel med texten ”Obama Wants To Be A Real Boy Like Pinocchio”
Ridenhour har vid flera tillfällen insisterat på att Griffins uttalande om judar inte är antisemitiska. ”Kontroversen” – att Griffin pekade ut judar som ”knäppa” och ansvariga för allt ont i världen – handlade, enligt Ridenhour, egentligen bara om att ”en svart person pratade om … Israel och Palestina” (Startribune 2/12 2012). I låten Welcome To The Terrordome från 1989, som bl.a. behandlar ”kontroverserna”, påstås det att Public Enemy ”likt Jesus” korsfästs av ”de så kallade utvalda”. ”De utvalda”, ett retoriskt knep för att tala om judar som kategori utan att nämna ordet, ges skulden för korsfästandet av Jesus, och Public Enemy lyckas sprida den kanske äldsta av alla antisemitiska anklagelserna, samtidigt som man påstår att judarna och ”gjort det igen” – nu mot Public Enemy.
Men inte heller detta är problematiskt, enligt James Norman, som går under artistnamnet ”Brother James” och medlem av Public Enemy. ”Sa de [versen] någonsin att judarna dödades Jesus? Jag kan inte förstå hur du kan hitta på det.”

Albumet There’s A Poison Going
On (1999) där låten Swindler’s List
ingår)
Griffins förhållande till Public Enemy är ömsom aktiv, ömsom frånvarande. Mot slutet av 1990-talet kom däremot Griffin tillbaka till Public Enemy, strax därpå släpptes låten Swindler’s Lust (1999), en osmaklig parodi på Spielbergs spelfilm om Förintelsen, Schilder’s List. I låten torgför Public Enemy återigen antisemitiska budskap:
Mo dollars, mo cents, for the big six /
another million led to bled, claimin’ they innocence
Judarna profiterar på ”the big six” (sannolikt en referens till de sex miljoner judar som mördades i Förintelsen). Senare i låten återges klassiska antijudiska idéer då judarna påstås:
Laughin’ all the way to the bank /
remember dem own the banks
Drygt ett år senare lanserade Ridenhour och Griffin deras nya musik-projekt; namnet blev det inte helt okontroversiella Confrontation Camp.

Föga oväntat har Public Enemy också länge vurmat och värnat om judehataren och demagogen Louis Farrakhan, ledare för rörelsen Nation of Islam. Hetsen mot judar har länge varit en kungstanke för Farrakhans agitation och han har framträtt tillsammans med rasideologer, kända nynazister och förintelseförnekare. Mörkhyade anses vara rasligt och andligt överlägsna de vita; i den propagandan tilldelas judarna ofta rollen som ”superskurkarna” vars förment allomfattande konspiration påstås syfta till att förtrycka och exploatera svarta.

Redan 1987 i låten Bring The Noise beskrivs Farrakhan som en ”profet” som man borde lyssna till. Därefter har Ridenhour vid flera tillfällen förnekat Farrakhans antisemitism. Så sent som 2013 ägde ett av många möten mellan Ridenhour och Farrakhan rum – den förstnämnda tog självfallet tillfället i akt att ösa beröm över sin antisemitiska idol. Griffin har även medgivit att ideologer som Malcolm X, Mao Zedong, Ayatolla Khomeini och Moammar Khadaffi format hans tänkande.

Russell Simmons, grundare av skivbolaget Def Jam, har hävdat att Public Enemy ”gjorde Farrakhan populär”. Det ligger sannolikt en del sanning i det uttalandet. Men Public Enemy gjorde inte bara Farrakhan populär, de har länge också gjort sitt bästa för att försvara och legitimera antisemitism. Trots detta har gruppens oacceptabla inställning till dessa frågor aldrig lett till några omfattande protester eller uppmärksammande i Sverige. Senast gruppen framträdde i Sverige var 2013. Kritiken lyste med sin frånvaro.

I sommar är Public Enemy återigen inbjudna att stå på svenska scener. Det återstår att se om de rappande antisemiterna endast möts av applåder även denna gång.

8 kommentarer:

  1. Jag tar alltid ställning mot all sorts av rasism och främlingsfientlighet. Trots att jag ser mig befinna mig på vänstra sidan i det politiska spektrat , så inser jag att konflikten i Mellanöstern som som så många människor får ta skit för fast de inte har ngt med staten Israel att göra är väldigt komplex och inte beror på endast en part....
    Jag har lyssnat på public enemy sen 1990..det blir väl en 25 år...jag har alltid sett dem som bandet med knytnäven i luften som är emot all form av rasism...jag ser dem som hip hopens punk. De pratade om slaveriet och införandet av en minnesdag för Martin Luther king ...(som de lyckades med i Arizona..) De betydde jättemycket för mig när jag tog aktivt ställning mot och aktivt motarbetade rasism i mitten av 90talet...Jag har väldigt svårt att se de saker du skriver om när det gäller PE. Säkerligen finns det i texter i både hip hop och reggae ....men blir så främmande för mig när den grupp som formade mig som en som ser alla människor som lika beskylls på detta vis..
    Ha det bra!
    Mvh Per S
    Uppsala

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Tack för din berättelse. Public Enemys framgångar när det gäller att uppmärksamma rasism mot svarta i USA går knappt att överdriva. Därtill bör man försöka se en helhetsbild, PE:s antirasistiska engagemang är knappast konsekvent. (Man skulle även kunna lägga till grov sexism och homofobi, något jag valde att utelämna för att endast fokusera på just antisemitismen, vilket också är en del av PE:s karriär.

      Public Enemy har länge gjort sitt bästa för att sprida och försvara judehat. Ingen behöver hålla med i mina texter, folk har olika åsikter och tankar om de mesta. Men jag tror att du någonstans förstår problematiken i att PE:s uttalat sig antisemitiskt (och fortfarande gör – se bara Griffins sk. ”föreläsningar” och radio-snack på Youtube där hans sprider antijudiska teorier och försvarar f.d. KKK-ledare, konspirationsteoretiker och radikalantisemiter) vilket är en del av PE:s som sällan framförs i sammanhangen.

      Allt gott,
      Samuel

      Radera
  2. Hej hej!
    Vänligen vill jag bara lägga till ett par saker.
    1.När det gäller homofobi och sexism så finns det tusen andra hiphop-grupper som står högre upp på listan att kritisera...
    2. Jag har sett Public Enemy live 5 ggr. Ingen av gångerna har griff varit med, dels pga att han va sparkad, dels för att han aldrig rappat en enda rad i en PE-låt. Griff har aldrig frontat PE när han gjort dessa avskyvärda uttalanden. Så rubriken i blogginlägget är lite missvisande. Han har också bett om ursäkt senare...
    Det finns en problematik med att flera artister och grupper har uttalanden, jag har själv varit i ett twitterbråk med labyrinth/red Line om detta...
    Men då PE är den grupp som för mig är längst bort i spektrat för mig när det gäller kvinnoförakt, homofobi och rasism blir rubriken och inlägget konstigt för mig. PE står för allt vad mkt av dagens hip hop inte är.
    Sen är det beklagligt att vi tolkar olika.

    Jag kommer fortfarande att läsa här...
    Ingen konflikt...
    Allt gott!
    Mvh Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Igen!
      Tycker du landar oerhört fel i dina slutsatser. Detta är ett citat från PE ”There's no place for gays. When God destroyed Sodom and Gomorrah, it was for that sort of behaviour”. Att det finns ”mer sexistiska”/”mer homofoba” artister ursäktar inte PE:s sexism och homofobi (det finns säkerligen ”mer antisemitiska” artister också).

      Inte heller belyser jag endast Griffin, vilket framgår tydligt i inlägget. Deras förhållande till Farrakhan, låtar som "Welcome To The Terrordome” och ”Swindler’s List” visar på att det även förekommer bland andra medlemmar.

      Griffin har aldrig bett om ursäkt eller tagit tillbaka sina utspel. Snarare tvärtom och han fortsätter än idag med liknande tankar. Jag utgick även från vad som skrivs om deras besök – där framgår det att Griffin ska till Stockholm (bl.a. här http://debaser.se/kalender/15754/)

      Allt gott!
      Samuel

      Radera
    2. tråkigt att du tar bort inlägg av mig på din blogg, det där när beastie boys hyllar Public Enemy bla...censur..?

      Radera
    3. Tyckte det var ett ganska obegåvat inlägg i debatten så när jag gjorde om bloggen struntade jag i att låta inlägget vara kvar. Rätt uppenbart att någon, endast pga. sin bakgrund, inte har någon allmängiltig sanning i sina antirasistiska analyser (vad Beastie Boys-artisten kände till om PE antisemitiska uttalanden behandlas inte heller).

      Det är heller inte censur är att inte få kommentera på andra bloggar så rekommenderar jag dig att läsa på vad ”censur” innebär http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi/enkel/censur Från NE:
      ”[C]ensur innebär att myndigheter granskar böcker, filmer, radioprogram och TV-program med mera innan de kommer”.

      Radera
    4. Så du ändrade till beastie boys nu...bra. Faktakoll är bra.

      Radera
    5. Skrev helt enkelt fel. Den här diskussionen börjar bli ganska betydelselös. Diskussion förblir överflödig och betydelselös om dina argument är ”titta – de har judiska kompisar” – vilket betyder ogiltigförklarar deras låtar och uttalanden, får man väl gissa?, liknar argumentet som ofta framförs av sverigedemokrater som påpekar att ”invandrare”/”muslimer” stödjer/kandiderar för SD – för att senare strunta i att argumentera Public Enemy och övergå till att fokusera på ett namnfel.
      Känns inte som den här diskussionen leder någon vart.

      Radera